unuplusdouaroti.blogspot.com Web analytics

05.07.2016

Nordkapp, ziua 3 - captivi in Ucraina

Articolul anterior: ziua 2

Lviv, ora 7 a.m. E soare, dar putin cam racoare. Azi ne-am propus sa ajungem la Varsovia si am stabilit ca vom pleca in jur de ora 9. Eu cu Alex coboaram pe la 8 si ceva la micul dejun iar Andrei si Adina dupa un somn ceva mai lung, sunt gata pe la 9.15. Pe la 10 reusim sa ne impachetam si sa plecam.

Lviv, Ucraina
Pana la granita de la Rava-Ruska sunt cam 60 de kilometri. Mai facem o ultima oprire cu cativa km inainte de vama pentru alimentare si aprovizionare cu bautura si tigari. Aici totul e foarte ieftin! de exemplu un pachet de tigari e cam 80 eurocenti iar o sticla de coniac de 750 ml e aproximativ 3 euro.
La 11 ajungem in granita si dam peste un mare ambuteaj. In fata se vede o multime de oameni. Nu prea ne dam seama ce se intampla si ne facem loc usor, usor pana ajungem in fata. E totul blocat! Incepem sa intrebam in stanga si in dreapta sa aflam ce se intampla dar e foarte dificil pentru ca nimeni nu stie si nu intelege engleza. Reusim sa aflam ca granita e inchisa, ca nimeni nu stie de ce si cat va dura. Soldatii din granita ne spun ca poate dura intre o ora si 1, 2 sau poate chiar 5 zile. Nu intelegem nimic. Unii zic ca cica ar fi un summit NATO in Polonia si s-ar fi blocat granita ca sa nu intre teroristii... In fine.. ideea principala e ca ambele sensuri sunt blocate si nu putem iesi pe aici. Ne intalnim si cu cele 2 cupluri de motociclisti din Iasi care vor sa ajunga la Nordkapp, sunt bocati si ei in granita si incepem sa dezbatem situatia. Se pare ca toate granitele intre Ucraina si Polonia sunt blocate asa ca avem doua alternative: fie o luam spre sud catre Slovacia, ceea ce inseamna un ocol de vreo 400 de kilometri sau ar mai fi o varianta sa incercam prin Belarus. Andrei suna la consulat, la ambasada, la ministerul de externe si reuseste sa afle ca nu putem trece prin Belarus pentru ca e nevoie de viza. In rest nu aflam nimic pentu ca stirea e prea noua si nimeni nu stie nimic. Granita  s-a inchis acum o ora!

granita de la Rava-Ruska
 Rava-Ruska
Dupa ce epuizam toate variantele de telefoane, ne decidem sa o luam dpre sud catre Slovacia, asta parand cea mai buna sansa de a trece granita. Plecam cu cei 4 romani din Iasi si dupa cativa kilometri intram pe un drum secundar care merge spre sud, catre granita cu Slovacia. E groaznic... acum o ora speram ca vom intra in Polonia vom scapa de drumuri proaste si iata-ne din nou pe un drum plin de gropi, unde asfaltul pare ca a fost turnat undeva acum veo 20 de ani.

Langa Nemyriv
Dupa 50 de kilometri ne decidem sa incercam si granita de la Krakovets. Ajungem aici in jur de ora 12 si situatia e identica: o multime de oameni si masini care satau in fata portilor inchise. Incercam sa aflam mai multe informatii si dupa multe discutii si semne cu oamenii din coada reusim sa aflam adevaratul motiv pentru care au fost inchise granitele: Azi a intrat in vigoare o lege prin care e obligatoriu ca toti ucrainienii care trec granita sa aiba viza. Drept urmare toata lumea care facea trafic de frontiera s-a organizat si a blocat granita ca sa protesteze si noi am fost prinsi la mijloc. Problema e ca nimeni nu stie cat va dura aceasta situatie.
Hotarm ca decat sa ne rupem motarele pe alte drumuri proaste incercand sa ajungem la granita cu Slovacia, mai bine stam sa asteptam. Sperante sunt ca poate in 2-3 ore se va deschide granita. Intre timp apar 3 motociclisti polonezi care si-au petrecut vacanta in Constanta si acum se intorc acasa. Cu ajutorul lor, pentru ca ei reusesc sa se inteleaga cu cei din vama, aflam ca mai exista un punct de frontiera care se pare ca e deschis doar ca drumul pana acolo e foarte prost. Cei din Iasi se hotaresc sa plece sa-si incerce norocul acolo si facem schimb de numere de telefon ca sa ne anunte daca reusesc sa treaca.
Intre timp noi ne mutam motoarele mai aproape de poarta de intrare in granita si la un moment dat se deschid portile. Toata lumea care astepta da navala sa intre in vama, doar ca protestatarii vin imediat si blocheaza din nou poarta. A reusit sa treaca doar o masina iar noi am ramas primii in fata portilor inchise.

Granita Krakovets
E apoape ora 4 si dupa o ora si ceva de cand au plecat, aflam in sfarsit ca motociclistii din Iasi au reusit sa treaca de vama. Mai stam juma' de ora si ne hotaram sa plecam si noi. Pare ca aici nu se va rezolva prea curand situatia. Plecam in gasca cu cei 3 motociclisti polonezi si cu inca un motociclist din Germania cu care nu prea reuseste sa se inteleaga nimeni dar totusi prin semne reusim sa-i spunem ca vom incerca alta granita.

granita Hrushiv
La 5 ajungem la cel de-al 3-lea punct de frontiera si aici se pare ca e deschis doar ca e coada foate mare. Noroc cu cei 3 polonezi care reusesc sa-i convinga pe vamesi sa ne lase in fata. In sfarsit, ne mearge si noua ceva bine! Trecem pe rand pe la toate ghiseele si dupa aproximativ o ora ajung si la ultimul ghiseu, la controlul vamal din Polonia. Aici vine o functionara sa ma controleze in bagaje, iar eu foarte sincer, declar tot ce am: o sticla de bautura si un cartus de tigari. Ea se uita la mine si imi zice ca nu e bine, imi spune ca am dat raspunsul gresit, trebuie sa spun ca am doar doua pachete mici de tigari.. ca atat e legal... Da! ce prost, nu stiu ce a fost in capul meu! asta vroiam sa declar si eu: am doar doua pachete de tigari.

comando international pentru trecut granita
La ora 18.00, in sfarsit, dupa 7 ore, reusim sa intram in Polonia si in U.E. Noroc ca aveam o zi de rezerva pana la feribotul de la Tallin la care aveam cumparate bilete. Asta e, in loc sa vizitam Varsovia, am vizitat toate granitele dintre Ucraina si Polonia... ceva educativ, n-am ce sa zic...
Ziua e compromisa, asa ca ne decidem sa mai mergem pana la Lublin si sa innoptam acolo. E ok, mai avem 1050 Km pana la Tallin si doua zile pentru a prinde feribotul.